Työpaikan esittely
Työskentelen Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksessa, Suomenojan toimipisteessä. Kauppa sijaitsee Espoossa Suomenojalla. Yrityksen osakkaat ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut - kuntayhtymä, Espoon kaupunki, Vantaan kaupunki, Kauniaisten kaupunki, Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry, SLL:n Uudenmaanpiiri ry, HYY-yhtiöt, Luonto-Liitto ry, Korso-Koivukylän Linkki ry, Suomen 4H-liitto, Marttaliitto ry, Pääkaupunkiseudun partiolaiset oy, Ympäristö- ja Kuluttajapoliittinen yhdistys ry, Ruohonjuuri oy. Yhtiöllä on lisäksi henkilöosakkaita. Toimitusjohtaja on Juha Lehtikuja. Minun esimieheni on Päivi Vartiainen. Meidän toimipisteessä työskentelee n. 30 henkilöä. Työsuhteessani työaika on 39,94h/viikko.
Kierrätyskeskuksessa myydään lahjoituksena saatuja tavaroita. Otamme vastaan käyttökelpoisia, ehjiä ja puhtaita lahjoitustavaroita. Kierrätyskeskuksella on oma maksuton noutopalvelu pääkaupunkiseudulla.
Noutotilauksen voi jättää sähköpostitse tai puhelimitse arkisin 8-18.
Maksuton noutopalvelu on aika ajoin ruuhkainen, joten toimii sen
rinnalla lisäresurssina maksullinen noutopalvelu joka hakee tavarat
nopeasti kiertoon. Palvelun hinta on alkaen 49 euroa. Maksuttoman noutoauton voi myös tilata taloyhtiölle, jolloin kaikki talon asukkaat voivat tuoda autolle tarpeettomaksi jäänyttä tavaraa.
Kaupan valikoimaan kuuluu löytönurkka-ilmaistavaraosasto, kirjat, astiat, pientavara, huonekalut, lelut, kodintekstiilit,vaatteet, asusteet ja takuuhuollettu kodin pienelektroniikka, espoon työkeskuksen ihanuus-tuotteet ja kierrätyskeskuksen omat näprä ja plan-B uusiotuotteet . Huonekaluja ostaessa voit ostaa niille kotiin kuljetuksen. Kuljetuspalvelun hinnat ovat 39€ Espoo ja 44€ Seutu. Kierrätyskeskuksella on myös oma verkkokauppa, josta voit tilata haluamasi tuotteen suoraan valitsemaasi myymälään noudettavaksi. Suomenojan myymälä on kolmeen kerrokseen sijoittuva valoisa avara myymälä. Jokaiselle osastolle on opasteet ja myymälässä on helppo ja miellyttävä kulkea sen avaruuden myötä. Visuaalisia elementtejä myymälässä ovat osasto kyltit, kassalla seinällä tietoa yrityksestä ja tv jossa kerrotaan kierrätyskeskuksesta. Myymälässämme on maksuton kahvi keidas piste, jossa asiakkaat saavat ostosten ohessa nauttia kahvista.
Esillepanot
Esillepanot toteutetaan uuden kampanjan tullessa. Suunnittelemme esillepanoja yhdessä kolleegojeni ja esimiehen kanssa. Esillepanot hyväksyy esimieheni tai minä tekstiilivastaavana. Vaihtelemme esillepanoja myymälässä, jotta myymälän ilme olisi jatkuvasti uusi ja mielenkiintoinen. Tässä kuvia esillepanoista, joita olen tehnyt myymäläämme.
Käyttöyhteysperiaatteella tarkoitetaan sitä, että esillepanossa olevat tuotteet ovat yhdessä käytettäviä. Esimerkiksi näissä seuraavissa esillepanoissa olen yhdistänyt vaatteita ja asusteita joita voi käyttää yhdessä. Inspiraationi lähtee yleensä jostain hienosta vaateesta/asusteesta jonka löydän ja alan luomaan esillepanoa siihen sopivien tuotteiden kanssa. Esillepanojen tekoon vaikuttaa myös kausi ja sen hetkiset trendit.
Asiakasinformaatio
Informoimme asiakasta myymälässämme voimassa olevista kampanjoista ilmoituksilla, joita on ympäri myymälää. Mainontaa löytyy myös sosiaalisesta mediasta ja lehdistä. Myymälässämme on myös esitteitä yrityksen toiminnasta ja kierrätyskeskukseen työllistymisestä. Nihtisillan toimipisteestä tulee meille valmiiksi hinnoiteltuna osastoni tuotteet, eli vaatteet, asusteet, kengät ja kodintekstiilit. Vaate hintalapuissamme on käytössä A,B ja C ryhmän tuotteet. C-hintalappuiset ovat hinnaltaan 1€. B-hintalappuiset 3-12€ A-hintalappuiset yli 15€.
Noudatamme tesktiilien poistossa viikkokiertoa. Poistamme tuotteita myynnistä jonka jälkeen laitamme niitä alennukseen ja ilmaisosastolle.
Viestintä
Kierrätyskeskuksen viestintä kanavina käytetään lehti ilmoituksia, sosiaalista mediaa ja sähköpostia.
Myymälässämme asiakkaille viestitään kampanjoista ilmoituksilla. Asiakkaille on ilmaisia esitteitä kierrätyskeskuksen toiminnasta. Teemme esillepanoja osastoille kampanjoiden vaihtuvien teemojen mukaan.
Visuaalisen myyntityön ammattitaidon osoittaminen toteuttamalla esillepano tai kampanja
Toteutin visuaalisen myyntityön ammattitaidon osoittamiseksi sisustus esillepanon huonekalu osastolle. Esillepanoa lähdin rakentamaan valkoiseksi maalattujen kuormalavojen päälle.
Kohderyhmä jolle esillepano on ensisijaisesti tarkoitettu, on sisustuksesta ja nykypäivän sisustus trendeistä inspiroituville. Tietoa kohderyhmästä löysin tutkimalla uusia sisustus tyylejä. Uuden ja vanhan tyylin yhdistäminen on nyt trendikästä. Esillepanon suoritin itsenäisesti alusta loppuun. Ennen aloittamista juttelimme esimieheni kanssa, ja sain luvan tehdä esillepanon vapaasti. Esillepanostani onnistui mielestäni todella hyvin. Käyttöyhteysperiaate näkyy esillepanossani selkeästi. Kaikkia tuoteitta voi käyttää yhdessä ja yhdistellä halutun sisutuksen mukaan. Kun esillepano oli valmis, siitä myytiin nopeasti paljon tavaraa.Täydensin sitä uusilla tuotteilla sitä mukaan kun vanhoja myytiin.
Ennen esillepanon tekoa.

Valmis esillepano.
Itsearviointi
Tämän visuaalisen myyntityö kurssin aikana olen saanut paljon tietoa esillepanoista. Olen tutustunut mm erilaisiin näyteikkuna esillepano tyyleihin joita ovat: käyttöyhteysperiaatteella tehty esillepano, horisontaalinen (vaakalinjassa), vertikaalinen (pystylinjassa), epäsymmetrinen (esineet eri tasoissa), peitetty (myymälään ei näe sisälle) ja avoin (myymälään näkee sisälle, ikkuna kokonaan avoin) Olen saanut paljon inspiraatiota jota olen hyödyntänyt myymälän ilmeen piristämiseen esillepanojen avulla. Olen kurssin myötä kiinnittänyt huomiota tämän hetkisiin esillepano trendeihin liikkuessani erilaisissa liikkeissä ja saanut niistä inspiraatiota ja ideoita näyttötyö esillepanooni. Tulevaisuudessa aion tehdä lisää esillepanoja ja kehittää osaamistani muuttuvien esillepano tyylien mukana.